и иновацијама (SEE IT SUMMIT). Скуп су подржале Влада Србије, велике компаније из Србије и света, Привредне коморе Србије и суседних земаља, амбасаде више земаља.
Четвртак, 8. новембар био је дан посвећен дигиталној трансформацији малих и средњих предузећа у Србији. Најједноставније речено, дигитална трансформација у основи је усмерена ка трансформацији људи и процеса у предузећу где дигитални алати служе само као испомоћ.
Влада Србије је до сада дала велики значај дигитализацији државне управе и локалне самоуправе, а у претходној години покренут је по први пут и програм дигиталне трансформације малих и средњих предузећа као највиталнијег дела привреде у свакој земљи.
Цео програм је организовала Привредна Комора Србије уз подршку Аустријске привредне коморе и Немачке агенције за међународну сарадњу (ГИЗ). Привредна комора Србије је формирала Центар за дигиталну трансформацију као носиоца свих активности овог пројекта. Први корак је био формирање тима консултаната. Од преко 180 пријављених кандидата, 22 је прошло обуку и сертификацију по програму Аустријске привредне Коморе и постали Дигитални консултанти по ИСО стандарду, уз сертификат који важи у целом свету.
Након тога, Центар за дигиталну трансформацију објавио је јавни позив на који се јавило преко 200 малих и средњих предузећа из Србије. Фирме су саме попуњавале пријаву на веб сајту Центра што им је истовремено била и прилика да изврше процену свог статуса у дигиталној трансформацији. Од свих пријављених, изабрано је 40 предузећа из 3 области: услуге и туризам, пољопривреда и металски комплекс са аутомотиком. У току је пилот пројекат у коме консултанти Центра за 40 изабраних компанија праве Дигиталну мапу пута, а за 20 и стратешки документ који ће им омогућити и да конкуришу за ваучер за суфинансирање изабраних пројеката. Цео програм финансијски је помогао ГИЗ.
У преподневном делу заседања 8. новембра, скуп је радио у пленуму, а поподне су се учесници поделили на 3 радионице по областима рада. На округлом столу посвећеном металском комплексу, који је модерирала Милена Милићевић, дигитални консултант Центра, међународна искуства пренео је Александар Станковић, регионални директор у Србији из „Мицубиши илектрик Јуроп Б. В.” Иако највише познат по производњи аутомобила, „Мицубиши” је светски џин у разним областима производње, услуга и трговине са изузетно развијеном дигиталном културом, па је Станковић имао изузетно занимљив наступ.
Позив за учешће на овом округлом столу добиле су само 2 српске фирме, при томе, обе из Чачка: „Унипромет” и „Прогрес инжењеринг”. Како је истакао Љубомир Сикора, извршни директор „Прогрес инжењеринга”, то говори о снази и традицији предузећа из ове области по којима је Чачак одувек био познат.
Сикора је описао планове за дигитално унапређење производног програма „Прогрес инжењеринга”, превасходно котлова и сушара за дрвну грађу, воће и поврће, по којима је ово предузеће и најпознатије. Даљинско надгледање рада опреме у земљи и иностранству и могућност измене режима сушења, представљаће велики корак напред како за „Прогрес”, тако и за његове кориснике.
Александар Смиљанић, директор „Унипромета”, говорио је о изазовима са којима се среће компанија која преради 4.000 тона челика месечно, и значајан део производње извози. Као куриозитет истакао је да је „Унипромет” недавно набавио 4 нова робота (управо од „Мицубишија”) који су време обраде производа скратили 10 пута. Никола Бојовић, маркетинг менаџер „Унипромета” нагласио је значај младе генерације, којој и сам припада, на дигитални маркетинг и усвајање нових знања.
Испред Центра за дигиталну трансформацију, о успешној сарадњи са чачанским предузећима говорили су консултанти Момир Ђекић и Владан Дабовић (иначе и сам рођени Чачанин). Скуп је завршен једнодушном оценом да је неопходно што пре покренути процес дигиталне трансформације у свим областима у Србији.
ГЗС/ Г. Оташевић