Милиони људи широм света похрлиће данас, на Црни петак, у тржне центре и у онлајн куповину захваћени традиционалном шопинг грозницом. Може се рећи да овај тренд који је потекао са америчког тла тамо полако јењава у односу на раније године, а у Србији, тек сад доживљава праву експанзију.
У Србији, оглашавање продаје под називом „Црни петак" спада у акцијску продају по Закону о трговини и трговци су у обавези да се придржавају законских одредби које забрањују привидно снижење цене робе.
Црни петак почиње данас, а попусти ће важити и током викенда, као и у понедељак. Цене ће ове године бити, према најавама, и до 80 одсто ниже, док ће највећи попусти бити за онлине куповину.
Осим гардеробе која је углавном снижена за око 50 одсто, највеће акције важе за технологију, намештај и козметику.
- Забрањено је неистинито приказивање раније цене и неистинито приказивање обима снижења. Такође, уколико акцијска продаја траје дуже од три дана, трговац је дужан да истакне снижену и претходну цену, а за акције које трају краће од три дана, трговац је дужан да истакне јасно одређење процента снижења. Оглашавање понуде по цени пре снижења не сме бити у занемарљиво кратком периоду, а што се тиче обима снижења цена, највећи проценат снижења може да се наведе уколико се односи на најмање једну петину робе у асортиману у оквиру продајног места на који се продајни подстицај односи - рекли су за Телеграф Бизнис из Сектора тржишне инспекције при Министарству трговине.
Ако на пример, као што стоји у најави да ће цене бити и до 80% ниже, трговац огласи ,"снижење до 80%" онда по Закону о трговини мора постојати најмање једна петина робе у асортиману трговца у продајном објекту са ценом сниженом 80%.
Иначе, Црни петак је настао као навика да се купује након Дана захвалности у Америци а потиче од великих парада које су почеле да се организују 1952. године у склопу маркетиншких кампања робних кућа, попут Macy’s и Macy’s, у Филаделфији.
Будући да је Дан захвалности највећи породични празник у Америци, када се окупља породица из свих крајева земље, наредног дана у градовима широм САД настаје потпуни колапс у саобраћају, због чега су управо саобраћајци овај дан прозвали “црним петком”.
Двадесет година касније, када је овај феномен постао познат, продавци су почели масовно да користе термин Black Friday, као дан када у својим свескама обележавају највећи профит.
Црни петак од 2005. године постаје најпрометнији дан у погледу трговине и продаје, а како само један дан није више довољан, попусти најчешће трају и преко викенда. Наставак овог празника јавља се и у понедељак, као Cyber Monday – дан који је резервисан за попусте на онлине куповине.
ГЗС/Телеграф