са Каталогом радних места у јавном сектору који ступа на снагу од идуће године, а поред осталог, треба да обезбеде да исти послови буду једнако плаћени, пишу београдски медији.
Од око 2.000 тренутно постојећих послова и неколико хиљада различитих радних места у јавним службама каталогом ће тај број радних места бити смањен на 870, пишу "Вечерње новости".
Каталог, који ће ступити на снагу 1. јануара 2018. године, значајно ће смањити простор за злоупотребе који је у претходном периоду дозвољавао да се за исте послове плате разликују у знатном износу.
"Ово је огроман корак начињен у правцу реформе јавне управе, јер једино системом који својим функционисањем обезбеђује праведност, транспарентност и организациону и финансијску управљивост можемо допринети бољем квалитету услуга према грађанима", каже за "Новости" министар државне управе и локалне самоуправе Бранко Ружић додајући да су у питању боље здравствене, образовне, социјалне, културне и друге услуге.
Сврха каталога радних места је да се попишу и групишу сви послови у јавном сектору чиме се омогућава будуће објективно и униформно вредновање радних места.
"Попис и класификација радних места је основ за реформу платног система којој је циљ успостављање праведног, транспарентног и управљивог система", кажу у министарству.
Истовремено каталог и доследна примена у пракси смањиће диспропорцију ,односно укинуће неправедне односе између плата за исте послове у различитим секторима.
Према Закону о запосленима у јавним службама, који је и захтев ММФ-а и Светске банке, распон плата у јавном сектору убудуће ће бити 1:8, а сада је распон око 1:5, наводи "Политика".
Закон, о коме се приводи крају јавна расправа, предвиђа и друге значајне новине, тако да ће отпремнина за одлазак у пензију бити три зараде, и то постаје законска категорија.
Запослени ће моћи да бира шта је за њега најповољније: три просечне зараде у Републици, три просечне зараде запосленог или три просечне зараде у установи.
Сада је по Закону о раду отпремнина најмање две просечне зараде, а колективним уговорима (КУ) може да се утврди и више, па према важећим КУ имају право на три зараде.
Такође, овај пропис предвиђа да конкурс за запослење на неодређено радно време буде обавезан за све оне који сада не раде у јавној служби.
У Министарству државне управе и локалне самоуправе објашњавају да то знаци да само они који су сада "у систему" могу да се премештају од једне до друге јавне службе без конкурса.
"На овај начин стварају се услови да они најбољи који конкуришу и добију посао. Конкурсна комисија одлучује ко је најбољи кандидат и њега директор мора да прими. Убудуће неће бити дискреционог права директора да бира кандидате", кажу у ресорном министарству, наводи "Политика".
Такође, систематизација мора да буде усклађена са Каталогом радних места.
Уводи се вредновање рада запослених у јавним службама, а прави се и разлика између лакших и тежих повреда радних обавеза.
Предвиђено је и увођење нових основа за увећање плате, могућност преузимања запослених између јавних служби, као и ограничавање трајање статуса в.д. директора.
Поред осталог, послодавац ће убудуће морати да тражи мишљење синдиката у вези са систематизацијом радних места, а у систематизацији ће моћи да буде највише петина руководећих радних места, заједно са директором.
Рад запослених код државе ће се оцењивати, а за додатно оптерећење на раду предвиђено је додатно плаћање.
Извор: Танјуг