је испред Железничког музеја у Пожеги ка граду светлости Паризу у специјалном теретном возилу кренула невелика сива локомотива. Стара 102 године, типа „Пешо–Бурдон” (по Французима који су је конструисали), једна од свега две такве сачуване у свету, понос је техничке збирке Железничког музеја Београд.
Иде ова мала парњача на велику прославу века победе у Првом светском рату, с обзиром на то да је и сама у њему учествовала: коришћена је на пругама Солунског фронта за снабдевање војске муницијом. На новембарској прослави у Паризу, пред председницима 25 држава, међу којима ће бити и француски Макрон и наш Вучић, биће изложена као један од главних експоната.
Та ретка локомотива са дуплим погоном (по два котла и ложишта) има могућност кретања у два смера без окретања (отуда „двоглава аждаја”), а направљена је 1916. у Филаделфији, у фабрици „Болдвин локомотив воркс”. После ратних дејстава на Солунском фронту, од 1941. коришћена је у руднику „Костолац”, на узаном колосеку од 600 милиметара. Поклоњена је Железничком музеју 1951. године и била је један од првих експоната.
Конзерваторски радови на овој локомотиви обављани су 1983. и 2012. Офарбана је сивом бојом, спремна за изложбу. Због своје старине, историјске улоге, реткости и вредности, како нам је овом приликом у Пожеги рекао музејски саветник у Музеју науке и технике Београд Јован Божиновић, маја прошле године проглашена је за културно добро.
"Она свакако заслужује да буде и светска културна баштина, с обзиром на то да је једна од свега две тог типа преостале у свету. С тим што је ова наша исправна и очувана, оба јој клипа раде, иако дуже од пола века није у употреби, за разлику од оне друге у Дрездену", објашњава Божиновић, који ће контролисати услове излагања наше локомотиве у Паризу и однос организатора према њој.
"Француска влада дала је гаранције да неће задржати ову локомотиву, која је власништво Железничког музеја Србије, и да ће је после годину дана вратити у Пожегу", додаје он.
Из „Железница Србије” подсетили су, поводом транспорта локомотиве у Париз, да су генерални директор „Железница Србије” Мирослав Стојчић и председник француског удружења Стефан Исон 8. октобра у Београду потписали уговор о уступању на привремено коришћење културног добра парне локомотиве „Костолац” француском удружењу „Тако де лак” ради излагања на великој изложби у Паризу, поводом обележавања стогодишњице завршетка Првог светског рата. Стога је у Пожеги, на надгледању припреме транспорта парњаче, у својству опуномоћеника овог француског удружења био Ђуро Ћетковић, председник Савеза Срба Француске, кровне организације која окупља 23 удружења Срба у тој земљи.
"Французи ће бити одушевљени овом ретком локомотивом. Асоцијација „Тако де лак” има музеј старих локомотива, а кад потпишемо да је овде преузета почиње наше осигурање, јер је, док буде у Француској, осигурана на 300.000 евра", објашњава за „Политику” Ћетковић, видно задовољан што се остварује намера да се српска техничка вредност представи свету.
"Најпре ће од 25. октобра локомотиву „Костолац” изложити пред Палатом инвалида у Паризу, испред куполе где се налази Наполеонов гроб. Онда ће 11. новембра бити изложена на великој прослави победе у Првом светском рату, која почиње тог дана у 11 часова 11 минута и 11 секунди, у време потписивања примирја у том рату. Првобитна намера организатора била је да за прославу изложе четири савезничке локомотиве из Првог светског рата (америчку, британску, француску и српску), али пошто није било довољно места, ова из Србије биће једина, а уз њу топови и тенкови из Великог рата. После тога иде у место Грез сур Лоан близу Париза, у музеј парних локомотива из Првог светског рата. Ми смо годинама сарађивали са „Железницама Србије”, Министарством културе Србије и Музејом науке и технике како би ова ретка локомотива стигла у Француску и тиме остварили жељу Срба у Француској, који ће имати прилику да је виде. Најзаслужнији за све ово је Петар Петровић Пепи, који је тренутно у Паризу", прича нам Ђуро Ћетковић, пореклом из Грбља.
Посао пребацивања локомотиве на специјално теретно возило (заједно с делом уског колосека, да не би била оштећена) пажљиво су извели запослени на железници са дизаличарима ужичке фирме „Поповић”, а теретњак натоварен парњачом у Париз превози новобеоградска фирма „Карго специјал логистик” и возач Драго Прелевић, иза кога је искуство од безмало две деценије превоза специјалних вангабаритних терета.
"За превоз ове локомотиве потребна је отворена нископодна приколица, овакав транспорт изискује специјалне дозволе за пролазак кроз сваку земљу. Идем преко Мађарске, Аустрије и Немачке у Француску, истовар очекујем вероватно за пет дана", рекао је Прелевић поред на теретњак натоварене сиве „двоглаве аждаје”, старије од века.
Б. Пејовић, Политика / ГЗС