о томе да ли и за колико повећавају порез на имовину.
Поједине локалне самоуправе већ рачунају на ту ставку, јер су порасле цене некретнина.
Колико ће тај намет бити увећан за сада је неизвесно јер локалне самоуправе још увек нису усвојиле одлуке о просечној цени квадрата. Некоме ће порез бити увећан за пар процената, а некоме чак и смањен, а зависи у којој сте од зона.
Начин и елементе за утврђивање пореза на имовину прописан је Законом о порезима на имовину. Одлуку о просечним ценама непокретности за потребе утврђивања пореза на имовину доноси надлежни орган јединице локалне самоуправе у складу са статутом и општим актом ЈЛС.
Просечне цене по зонама утврђују се на основу цена остварених у промету непокретности из уговора о купопродајама.
„Уговори се сада системски достављају пореским органима одмах након овере код нотара. Такође, податке о ценама у промету локална пореска администрација може да прибавља из свих расположивих извора. Цене непокретности на тржишту диктирају и висину пореских основица. Треба ипак нагласити да се за потребе пореза на имовину користе просечне цене из промета”, објашњава Јелена Холцингер, виша експерткиња за јавне финансије и порезе.
Она наводи пример да и продаја непокретности од 1.200 евра по метру квадратном и она од 2.500 евра по квадрату у истој зони ће се евидентирати и упросечити за добијање просечне цене за порез на имовину.
- Тек након прикупљених расположивих података из промета непокретности могу се утврдити просечне цене које ће се користити при утврђивању пореза на имовину за следећу годину - наводи она.
У складу са кретањима цена долази и до повећања или смањења просечних цена, па поједини обвезници имају повећање, а други смањење обавезе пореза на имовину за 2021. у односу на 2020. годину.
Отуда случајеви да су грађанима појединих општина стигли умањени рачуни, али се јављају и парадоксални примери, који се обично стављају под изузетке, односно, касније се решавају на друге начине.
Тако је на пример, ако постоји једна мала општина са малим прометом на тржишту некретнина, а прода се једна вила за високу цену, та трансакција може утицати на биланс целе општине.
- Локалне самоуправе су дужне да Одлуку о просечним ценама непокретности по зонама за потребе утврђивања основице пореза на имовину објави на свом сајту до 30.новембра текуће године која се примењује од 1. јануара пореске године, подсећа Холцингер.
Порез на имовину се плаћа тромесечно, у року од 45 дана од почетка тромесечја, према Закону о порезима на имовину. Он се плаћа, иначе, квартално, и то у року од 45 дана од дана почетка тромесечја, тако да рате доспевају око 15. у месецу: фебруару, мају, августу и новембру.
За сваки дан кашњења уплате пореза на имовину обвезник плаћа затезну камату, која тренутно износи 9,25 одсто. За избегавање плаћања пореза на имовину предвиђена је казна од 5.000 динара.
ГЗС/Телеграф Бизнис