Железничка инфраструктура у Србији
требало би од 1. јануара наредне године
да буде доступна и осталим оператерима,
који су заинтересовани за превоз робе
и путника. Тренутно се припрема, како
кажу за "Новости" у Министарству
саобраћаја, такозвана изјава о мрежи,
која треба да дефинише пруге за
експлоатацију и цене приступа железничкој
инфраструктури по категоријама пруга.
Тај део посла биће завршен до 1. септембра.
Оператерима ће бити доступна свака
деоница на којој се одвија саобраћај.
Страни шпедитери већ су заинтересовани
да својим возовима превозе робу преко
територије Србије. Дакле,начин на који
је предвиђено будуће функционисање
железничког сектора у нашој земљи
омогућиће ефикасну примену сва четири
железничка пакета ЕУ.
Европска унија је почела процедуру за
уједињење железница земаља ЕУ у
јединствени систем. У српском Министарству
саобраћаја тврде да се не ради о стварању
јединствене европске железнице, него
о јединственим и ефикасним условима за
саобраћај без препрека и дискриминације
било ког учесника. И циљ је управо да се
подстакну приватни оператери на бављење
овим послом. А, повећана конкуренција
треба да доведе и до повећаног квалитета
услуге, како у смислу безбедности, тако
и у смислу конкурентније цене превоза.
- Почетком деведесетих година земље
европске заједнице придају велики
значај решавању проблема у железничком
саобраћају - наводе у Министарству.
- Донета је директива према којој су
државе чланице ЕЗ преузеле обавезу да
гарантују да ће железничким предузећима
обезбедити статус самосталних оператера,
који ће се понашати на комерцијални
начин и прилагођавати тржишним потребама.
Ова директива постала је основ за све
будуће нормативне акте.
Први пакет прописа ЕУ је донела у фебруару
2001. године, којим регулише начин приступа
тржишту и издавања дозвола оператерима.
Други пакет је донет 2004. године у оквиру
кога је формирана Европска агенција
железничког саобраћаја (ЕРА).
Јануара 2013. године усвојен је и четврти
пакет мера којим се дефинишу процедуре
за јединствен сертификат за железничка
возила у земљама ЕУ и либерализација
унутрашњег путничког саобраћаја.
Усаглашени на папиру
По железничкој инфраструктури Србија
је далеко иза земаља чланица ЕУ. Али, по
питању усаглашености железничког
законодавства у Србији са законодавством
у ЕУ може се рећи да је доношењем закона
о железници, о безбедности и
интероперабилности и оснивањем Дирекције
за железнице испуњен основни захтев
свих пакета, који у суштини значи одвајање
управљања инфраструктуром од превоза.
Чак је примењена и Повеља о правима
путника из трећег железничког пакета.
Извор: Новости