По свим плановима, црногорска и српска траса аутопута требало би да се сретну управо у Бољарима.
Захваљујући понајвише министру Велимиру Илићу, изградња аутопута Београд-Јадран, познатијег као коридор 11, поново је актуелна. На српском делу трасе од Београда према Чачку нешто се ради, на деоници од Чачка ка Црној Гори - ништа. Црногорци су још у октобру 2009. године помпезно, у присуству Мила Ђукановића, Мирка Цветковића и Јадранке Косор започели радове, али су убрзо стали. Према незваничним информацијама све им је спорно, и траса кроз планинске гудуре, и новац који ваља позајмити.
Неки црногорски стручњаци сматрају да од коридора 11 треба одустати, јер неће бити исплатив, а неки тврде да је боље градити аутопутеве према Хрватској и Албанији.
Десимир и Радојка Куч
У Бољарима је некада живело стотинак домаћинстава, данас је у селу, од свих заборављеном и зими најчешће одсеченом од света, остало још десетак, махом старачких. Најстарији мештанин Веран Куч има 100 година, аутопут чека бар осам деценија.
- Још у време краља Александра долазили су неки инжењери, мерили и снимали. Говорили су да ће кроз наше село проћи пруга која ће повезати Србију и Црну Гору. У време Тита поново су долазили разни геометри који су нам причали о аутопуту, па сад ударили у таламбасе и демократе, али ничега конкретног још нема. Сви у селу поумираше или се одселише, а од пута - ништа. Ако једном и дођу неће имати ко да их дочека, за коју годину нас неће бити, а Бољаре ће остати пусто - упозорава старина Веран и наглашава да живи на територији Србије, али да се сматра Васојевићем и Србином из Црне Горе.
- Тешко ме је заболело одвајање Црне Горе, један народ, а две државе, то нам није требало. Мислио сам да ће нас аутопут спојити и да ће све нас који смо остали на најсуровијем делу Пештера извући из беде и сиромаштва. Добро је да је Веља Илић поново покренуо ово питање, али и он нас љути, само прича о траси од Београда до Чачка, наставак преко преко Пожеге, Ивањице и Пештера до Бољара и не помиње. Није то фер, јесте да тамо живи више људи, али и ово је Србија - додаје разборити стогодишњак који је разочаран и у Београд и у Подгорицу.
Тежак живот без воде и пута
У трошној брвнари прекривеној сламом живе Десимир и Радојка Куч, који свакоднево слушају црногорске и српске вести и надају се да ће коначно чути бар на једној страни вест о почетку радова на пештерском делу коридора 11.
- Овде је време одавно стало, живи се као пре сто година, куће су нам још под сламом, неке немају струје, а сви смо без воде. Цео живот протече нам у нади да ће овуда проћи аутопут и да ће нас спасти свих невоља. Ништа од пута, не верујем да ћемо за нашег живота дочекати градитеље, а камоли да овуда језде камиони и аутобуси, како ствари иду, неће то дочекати ни наши потомци - прича Десимир.
Тунели и мостови
Деоница аутопута Београд-Јадран од Пожеге до Бољара (преко Пештера) дугачка је 107 километара, неприступачна је и биће тешка за рад, на њој је предвиђена изградња 15 тунела и великих мостова, због тога ће коштати око 1,5 милијарди евра. Други део овог аутопута од Београда до Пожеге, који се на неким деловима већ гради, дугачак је 147 километара и коштаће 1,2 милијарде евра.
Лажне заклетве
Бивши председник Србије Борис Тадић и премијер Турске Таиб Ердоган обећали су пре три године у Новом Пазару да ће градња аутопута преко Пештера бити "приоритет свих приоритета". Турске компаније требало је да граде трасу од Бољара до Пожеге, а Влада Турске да помогне изградњу. У међувремену су у игри били и Кинези и Азербејџанци, али ни са њима, када је траса преко Пештера у питању, још ништа није договорено.