на барској прузи између Пожеге и Ужица, када су се на истом колосеку чело у чело нашли путнички и теретни воз.
Пуком срећом машиновођа путничког воза успео је да укочи тек 200 метара од места где је на прузи стајала теретна композиција која је нечијом грешком прошла кроз затворени сигнал.
У суботу око 9.45 теретни воз који је саобраћао на релацији Пожега – Бијело Поље прошао је кроз стајалиште Узићи, иако је ту морао да сачека укрштање са путничким на траси Ужице – Краљево.
- Приметивши да је теретњак прошао кроз затворени сигнал, диспечер на телекоманди у Пожеги, одакле се регулише саобраћај на барској прузи од Ресника до Врнице код Бијелог Поља, одмах је позвао Центар за даљинско управљање у Београду алармиравши да искључе струју на овом делу пруге јер прети судар возова. Напон с контактне мреже одмах је искључен, па је теретни воз стао при изласку из Узића према Ужицу - прича извор "Блица" са железнице упознат с овим немилим догађајем.
Међутим, овим је диспечер решио само један мањи део посла у отклањању опасности која је претила. Јер путнички воз који је долазио из другог правца била је руска дизел моторна гарнитура која не користи струју и, осим из локомотиве, не може се другачије зауставити...
- Немајући шта друго да учини, а у свега пар минута, можда ни толико, диспечер је морао да спречи трагедију, телефоном се распитао ко управља путничким возом Ужице – Краљево и затражио телефонски број машиновође. Позвао га је, а овај се, срећом, јавио. Уследило је наређење: "Кочи одмах, воз ти је у колосеку, идеш право на њега", препричава наш саговорник драму са барске пруге.
Машиновођа путничког воза у коме се налазило 15-ак путника на правини кроз Узиће успео је да закочи и спречи судар са теретњаком који је стајао 200 метара наспрам њега.
Питање је, међутим, да ли би трагедија била избегнута да саобраћај на барској прузи претпрошле седмице три дана није био у прекиду због масних шина између Прибоја и Штрбаца. Испоставило се да је овај догађај, који је иначе наишао на осуду корисника железнице, знатно допринео томе да не дође до несреће у Узићима.
- На делу пруге где је претио судар возова из предострожности од масних шина, после проблема који су се јавили на деоници Прибој – Штрпци, дозвољена брзина је са 100 смањена на 60 километара на сат. Самим тим што је ишао спорије, машиновођа је имао и већи зауставни пут, односно више времена да укочи. Да брзина није била смањена, тешко да би машиновођа на време зауставио своју дизелку - објашњава наш саговорник.
Зашто машиновођа није видео црвени сигнал?
Због ове ситуације у Узићима саобраћај на барској прузи био је цео дан заустављен. На лице места изашла је комисија, а засад није познато шта је утврђено као разлог тога што су се два воза из два правца нашла на истим шинама.
- Извесно је да је машиновођа теретног воза имао црвени сигнал, али је питање да ли је обратио пажњу на то или га можда због магле уопште није видео. Можда и није грешка машиновође, јер се дешава да су сигнали неисправни па тада важи директна комуникација пружним телефоном оног који управља возом са диспечером који регулише саобраћај. У таквим ситуацијама разговори се обавезно снимају - објашњава за "Блиц" железничар из Пожеге.
Срећом, на овом делу пруге има телефонског сигнала
Више железничара са којима је "Блиц" јуче разговарао потврдило је наша сазнања о догађају у Узићима, али нико од њих није имао информацију шта је довело до претње судара возова. Њихов заједнички коментар је "ово је тежак ванредни догађај".
- Да је дошло до судара, била би ово несрећа са најтежим последицама у којој би излишно било спомињати материјалну штету. Можемо само претпоставити шта би било да машиновођа путничког воза није код себе имао мобилни телефон или да су два воза ишла један на други на делу пруге где нема телефонског домета. Срећа, али и још једна опомена за све - пренео је један од саговорника.
ГЗС/Блиц, Владимир Лојаница