о маркирању горива. Слично би могли да прођу и пољопривредници који уместо дизела на црно купе и базно уље за своје машине.
Подаци говоре да је прошле године увезено готово 70.000 тона базног уља, што је три пута више од производње. Како би ово мазиво требало да се користи искључиво за индустрију, поставља се питање где овако велике количине не иду.
“Почетком 2016. смо појачано пратили шверц горива из Босне и Херцеговине, где су осетно ниже цене него код нас”, објашњава Славиша Петковић из Републичке тржишне инспекције.
Пн наводи да је полиција у више наврата налазила намешавања базног уља, које су шверцери продавали као дизел.
“Ради се о производу који је у највећем броју случајева 99,9 одсто базно уље, али ма неке карактеристике дизела. Ипак, највећа разлика је што нема довољну снагу за мотор који се покреће на дизел и зато може да га оштети. Такође, долази до испаравања тешких метала, попут олова и живе, који су токсични”, наводи Петковић.
Према његовим речима, ово горимо је еконосмки изузетно исплативо јер се на њега не плаћа акциза, а како се ради о црном тржишту, нема ни ПДВ.
“Илеглано базно уље које се продаја као дизел је од 50 до 70 динара јефтиније од дизела на пумпама. Зато су се бројни привредници који се баве транспортом, или пољопривредници којима је гориво неопходно за рад, одлучивали за нелегалну куповину. Новом уредбом о маркирању горива, која је ступила на снагу 7. фебруара, сада је нелегално не само продавати овакво гориво на пумпама, већ га имати и у резервоару. Провераваћемо резероваре само правним лица, предузетника и пољопривредника, не и грађана. Ако затекнемо овакво гориво, фирме губе дозволу за рад, као и бројне субвеније од државе. Одговараће за прекршај”, додаје Петковић.
Иначе, базно уље само је нови начин који шверцери користе да би трговали на црно. Пре тога, увозило је лож уље и бодеизел, који су се уместо у индустрији кориситли у регуларном саобраћају.
“Новом уредбом прописује да инспектори могу да контролишу резервоар на било ком месту”, објашњава Љубинко Савић, из Удружења за енергетику. Контрола може да се врши и у складишту, на паркингу, аутобуској станици или њиви, не само када је возило на друму.
Новости/М.Л.Јанковић