1.
априла, по цени од 165 динара без ПДВ-а која се плаћа оператору код ког се
прелази. Протокол о имплементацији Правилника о преносивости броја у
јавним телефонским мрежама на фиксној локацији потписали су 3. марта
представници Републичке агенција за електронске комуникације (РАТЕЛ) и
оператора – Телеком Србија, Теленор, СББ, ИКОМ, Инвест Инжењеринг Београд, Најт
Девелопмент Супорт и Џет ТВ.
Од 3.
до 21. фебруара успешно је обављено тестирање комутационо-сигнализационе мреже
између Телекома Србија и Теленора, СББ-а и Орион телекома, а до краја месеца се
очекује завршетак тестирања са осталим операторима.
Правилник
о преносивости броја, који је донет на седници УО РАТЕЛ-а 24. јуна 2011.
године, прописује услове које треба да испуне оператори, претплатници и
Агенција, при чему се одредбе не односе на операторе јавне мобилне
комуникационе мреже и националне бројеве за услуге јавне мобилне комуникационе
мреже из Плана нумерације.
Такође,
Правилник предвиђа да претплатник који је извршио пренос броја не може поново
да тражи пренос истог броја у периоду краћем од шест месеци, као и да
претплатник од оператора примаоца броја не може да захтева преношење додатних
услуга које је имао код претходног оператора.
Подношење
захтева за пренос броја оператору примаоцу броја уједно се сматра и захтевом за
раскид уговора између претплатника и оператора даваоца броја, а уговор се
раскида у тренутку искључења броја из претходне мреже.
Оператор
прималац броја дужан је да плати накнаду у износу од 1.000 динара без ПДВ-а оператору
даваоцу броја по извршеном преносу броја, осим у случају када је захтев за
пренос броја придружен захтеву за потпуни рашчлањени приступ локалној петљи и
када ова накнада износи 500 динара.
Према
члану 17. Правилника, оператори не могу позиве према пренетим бројевима
наплаћивати више од позива према непренетим бројевима у истој телефонској
мрежи, који се употребљавају за пружање истих телефонских услуга.
Такође,
Уговором о интерконекцији оператори не могу одређивати веће цене за позиве
према пренетим бројевима, у односу на позиве према непренетим бројевима, који
се употребљавају за пружање истих телефонских услуга.
Директор
РАТЕЛ-а, Милан Јанковић, недавно је изјавио да до сада извршени тестови
показују да је примена услуга спремна, а уколико дође до одређених проблема они
ће се исправљати у ходу, додавши да је коришћење АДСЛ-а комерцијална ствар
оператора, при чему би се мењала њихова стандардна понуда уколико се то покаже
као значајан проблем.
Јанковић
је подсетио да је према прелиминарним подацима у 2013. години било око три
милиона фиксних корисника, и да се не може предвидети број пренетих бројева,
јер постоји девет оператора од којих неки већ имају лиценцу.
Директор
Операција у Орион телекому, који није потписао Протокол о имплементацији
Правилника о преносивости броја, Ивана Бојовић, казала је да је та компанија
технички и комерцијално спремна за услугу преноса броја у фиксној телефонији,
али да нису спремни да ставе потпис на нешто што може да буде боље.
Према
њеним речима, један од проблема односи се на укидање АДСЛ-а уколико корисник
жели да пренесе број из једне мреже у другу, а таквих корисника је око 700.000.
Директор
Сектора за регулаторно правни-оквир Телекома Србија, Слободан Терзић, рекао је
да око 540.000 корисника неће бити у могућности да пренесе број у другу мрежу,
јер су прикључени на аналогне и старе дигиталне системе.
Он је
објаснио да сваки корисник долази код оператора код кога жели да пређе, подноси
захтев, који се потом проследи у централну базу и она врати информацију да ли
тај број може или не може да се пренесе.
Када је
реч о АДСЛ-у, Терзић је предочио да постоји могућност да оператори од Телекома
Србије изнајме локалну петљу, односно везе које иду бакарним кабловима, и да
тако пружају ту услугу корисницима.
Такође,
како је навео, сваки корисник који пренесе број код неког кабловског оператора,
тај оператор ће му преко приступне мреже омогућити телефонски сервис, као и све
друге додатне сервисе телевизију, интернет…