Глас Западне Србије
Адреса: Жупана Страцимира 9/1, 32 000 Чачак
Телефони:060 5000 150, 032 347 001 redakcija@glaszapadnesrbije.rs
Подвиг у тајанственој клисури Србије
Trenutno na sajtu: 412 |
Podeli:
17.04.2017 | 0 коментар(а)
Једно од најзначајнијих дела владике Николаја Велимировића јесте обнова манастира и духовног живота у српској Светој гори,
Овчарско-кабларској клисури. Његово прегнуће у том тајанственом срцу Србије јесте подвиг какав се не може речима приказати, већ се да приписати само чину благодати божје, која је у Николају нашла достојан сасуд.
Тако за „Политику”, уочи Васкрса, казује др Владимир Димитријевић, наставник књижевности у чачанској Гимназији и посвећеник у православље.
Манастир Јовање, у време кад је Николај дошао у Епархију жичку, није имао монаштва. Владика га је 1934. обновио и испунио духовницима. Дванаест сестара довео је из Епархије охридско-битољске, а остале су приспеле са разних страна, тако да их је било више од тридесет. У почетку, духовник им је био отац Рафаило Хиландарац, у то време духовник владике Николаја. Он је, по виђењу које је имао у сну, повео сестре из манастира Калишта у Старој Србији и пошао да им тражи место за обитељ. Нашао га је у Овчарско-кабларској клисури и често је говорио да тако лепог уздигнућа нема ни на Светој гори.
А владика је о Јовању мислио са највећом бригом и усрђем. Свештеник Хаџи Миливоје Маричић сећа се како је долазио да посети сестре за њихову славу, Ивањдан. Док је чамцем прелазио Западну Мораву, калуђерице и народ су побожно певали, а затим, пошто се мало одморио, позвао их је да отворе један кофер.
– Одатле су извадиле две велике трубе штофа и владика им је рекао: „То свим монахињама за мантије.” Извадиле су и трећу, те он заповеди: „А то свим монахињама за апостолник.” Из другог кофера потегоше хаљине, обућу, неке потребе, а владика на то: „Поделите свим сестрама.” Дознао сам да је ово владика набавио све од својих средстава и донео у манастир – сведочио је хаџија.
Изнад Јовања, Николај је 1939. подигао манастир Успења Пресвете Богородице и ставио га под управу јовањску. Манастир Вазнесење, преко пута Јовања, у шуми, Турци беху давно попалили. И њега је 1937. Николај подигао на темеље, да би се ту пропојала света служба. У богомољи је, спрва, обитавала монахиња Параскева, родом из Босне, која се у монашком чину подвизавала од 1914, а после њеног упокојења мати Сара са пет калуђерица. Касније ће у Вазнесење приспети отац Саво, који се као дечак за монаштво определио управо захваљујући богомолничком покрету и Николајевом благослову, описује др Димитријевић.
У обнови Свете Тројице 1937, епископу је припомогао прота Маричић, те забележио:
„У овом манастиру није се служило педесет година, стајао је пуст и кроз његове препукле зидове дувао је ветар. Владика Николај обновио је и овај храм. Освећење манастира на први дан Духова било је свечано и величанствено. Бели манастир у зеленој шуми, шаренило народа, златоткане одежде владике Николаја и служашчих свештеника давале су јединствену слику која се не заборавља. Беседа владичина и песме монахиња разлегали су се у овој Српској светој гори као да се хтело надокнадити све што је изгубљено за педесет година док је манастир ћутао. Народ је тога дана био необично расположен и говорио: ’Мртав беше и оживе, а оживесмо и ми с њиме.’”
Николај је веома волео манастир Благовештење, у коме је држао и богомољачке саборе.
Изнад Благовештења на кабларској литици Николај је подигао, на древним темељима, Цркву Светог пророка божјег Илије – Илиње, углавном од прилога побожних Срба из Сарајева. Прота Маричић бележи:
„На Светог Илију 1939, после литургије у Благовештењу, владика је изашао са литијом манастиру Илињу на коњу, видео храм, осветио водицу испред, а тада је бројном народу одржао беседу о манастирима, о вери, о светом пророку Илији и о тешкој ситуацији у Европи јер се спрема рат. Он је својом беседом охрабрио народ.”
Такође, Николај је у Овчар Бањи подигао „Вилу сиротицу”, за бесплатно становање сиромашних који дођу да се бањају, и ставио ју је под управу Благовештења.
Велики значај имало је и подизање манастира Преображења који је на старом месту (испод Каблара) срушен 1908. године. Како рече Николај, то је била „лењирска мудрост” инжењера који су туда пројектовали пругу. Манастир је пресељен под Овчар и урађен је као копија Цркве Светих Константина и Јелене са Охрида. Владика је сам тражио место за ново Преображење, у пратњи неколико себи блиских људи. Кад су га нашли, обрадовали су се. После је будући духовник никољски, отац Рафаило, причао да су прво отпевали тропар Преображења, а затим обележили место белим пешкиром на највишем храсту, затесали дуб и будаком означили место где ће бити црква. Владика је одмах извадио 1.000 динара и дао их брату Бошку (будућем оцу Рафаилу Никољском) Топаловићу, да нађе раднике, да копају пут ка месту где ће манастир бити. Радови су поверени јеромонаху Атанасију (Ђокићу) из Сретења, као и проти Миливоју Маричићу и већ реченом брату Бошку. Јоаким Вујић је, у свом путопису о Србији, забележио да у старом Преображењу монаси нису јели месо и да манастир није имао земље. Владика Николај је то благословио и 1940, на Богородичин покров, кад је манастир освештан и усељен: да не једу месо и да немају земље, него да живе од народних прилога. Тако је и данас.
У кабларским стенама, код чудотворне водице Светог Саве, Николај је подигао црквицу Светог Саве, и одредио да се о њој стара Преображење. Литургија се служи углавном једном месечно, као и на дан славе, Пренос моштију Светог Саве.
Посебице велики значај имало је освештање пећине Кађенице у Овчарско-кабларској клисури у јесен 1940. Под тим стеновитим сводом вековале су кости мученичког збега српске нејачи који су Турци спалили 1814, у доба Хаџи Проданове буне. Владика Николај је наложио да се ти земни остаци сакупе и сместе у два саркофага. Изнад њих је постављен велики крст са распећем, као и чираци и кандила. На освештању је био силан свет, представници државе, војске, Народне одбране. Николај је одржао говор у коме је пећину назвао Божјим храмом, већим и трајнијим спомеником него што су све пирамиде, а народу поручио да ће наше душе једном изаћи из телесних храмова и отићи Богу.
– Владика Николај је благословио да се у селу Јелендолу у Овчарско-кабларској клисури направи и црква посвећена Светом архангелу Михаилу, у којој је служио свештеник Миливоје Маричић. То је била последња богомоља коју је у овом светом српском крају освештао Николај Велимировић. Збило се то у јесен 1940. Већ следеће године букнуо је рат, а велики српски владика је постао немачки сужањ – закључује др Владимир Димитријевић.
Нови Златоусти
Свети владика Николај Охридски и Жички (Никола Велимировић, село Лелић код Ваљева, Кнежевина Србија, 23. децембар 1880 – 4. јануар 1881, Либертивил, САД, 18. март 1956) био је епископ охридски и жички, истакнути теолог и говорник, отуда је називан и Нови Златоусти. У младости је тешко оболео од дизентерије и заклео се да ће посветити свој живот Богу, ако преживи.
Замонашио се под именом Николај.
Када су у Другом светском рату Немци окупирали Југославију, Велимировић је стављен у кућни притвор, а потом одведен у логор Дахау. По завршетку рата, Велимировић је одлучио да се не врати у Југославију, у коју су на власт дошли комунисти. Отишао је у Америку 1946. где је живео до смрти. Увршћен је међу 100 најзнаменитијих Срба свих времена.
Извор: Политика, Г. Оташевић
PODELI:
Пошаљите ову вест Вашим пријатељима!
ovde slika
Оставите коментар
Коментари који садрже псовке, увредљиве, вулгарне, шовинистичке или претеће поруке неће бити објављени. Мишљења изнешена у коментарима су приватно мишљење аутора коментара и не одржавају ставове Гласа Западне Србије.
Коментари посетилаца
(0)
Вест нема коментара. Будите први који ће коментарисати ову вест!