Ове паре готово нико не уплаћује у еколошке фондове.
Лекције из екологије у Србији по правилу се деле на рачун грађана. Недавно су пластичне кесе поскупеле на пет динара. То је цена у „Макси" супермаркетима и продавницама "Шоп енд го", засад. Ако је судити по начину како је тарифирање уведено, питање је дана када ће и остали применити исти ценовник. Оправдање за дуплирање цене је - брига о природи.
У Србији су у априлу прошле године трговци почели да наплаћују пластичне кесе. Цена је била два динара. Под плаштом заштите животне средине, кесе су почели да наплаћују сви трговци, али су малобројни они који су та два динара по кеси уплаћивали у еко-фондове.
Тада су надлежни из Министарства за заштиту животне средине наглашавали да Србија, иако није чланица Европске уније мора да поштује њихове Директиве о екологији, којом је ограничена употреба на 90 кеса годишње. Уз тај налог из Брисела, надовезала се и одлука Скупштине града Београда, којом се предвиђа забрана коришћења и продаје пластичних кеса од наредне године. То су најозбиљније схватили трговци.
- У складу са новом регулативом Европске уније и Одлуком Града Београда, а у циљу даљег смањења употребе једнократних пластичних кеса промењена је њихова цена - кажу у трговинској кући "Делез". - Кеса у "Максију" и "Шоп енд го" продавницама је пет динара. Ова стратешка одлука компаније ће додатно олакшати припрему Београђана за 1. јануар 2020. године када ће град у потпуности забранити употребу пластичних кеса.
У овој кући истичу да је од почетка наплате пластичних кеса, њихова употреба смањена за 65 одсто.
- То показује да грађани позитивно реагују на ове промене, да су свесни проблема који постоји, кад је реч о загађењу животне средине, и да желе да допринесу и да имају чистију околину - наглашавају у "Делезу". - Наш циљ је да се кесе уопште не купују. Како бисмо додатно пружили допринос акцији смањења употребе кеса за једнократну употребу, омогућили смо свим купцима да у наредних месец дана могу набавити памучне цегере по акцијској цени од 59 динара. То је награда за поверење и верност, јер само заједно можемо постићи значајне резултате у овој области.
С друге стране, потрошачи не верују у еколошке намере трговаца. Петар Богосављевић, председник Покрета потрошача, истиче да ниједна трговинска кућа, према његовим информацијама, није средства од наплате кеса уплаћивала у еколошке фондове.
- Нити имају намеру то да раде - каже Богосављевић. - Циљ наплате кеса је да се потрошачи демотивишу односно да не купују кесе, али мотив трговаца свакако није брига о животној средини. Њихов мотив је само профит.
ГЗС/Новости