Осаћани су алат, као и градитељске вештине, наслеђивали, чували и обнављали. Уз секиру за обарање дрвећа, једна од основних алатки им је била брадва, специјална секира са благо повијеном држалицом, за тесање из руке греда, темељача, венчаница, рогова, те цепање шиндре или клиса. Сечиво је било нешто тање и благо повијено ка унутрашњости оне стране која је секла дрво.
Уз више врста тестера и длета, незаобилазни алат у финалној обради и обликовању били су рендићи (блањалице), свлак или рапон, стругач, гладић, облић, па помоћни алати као кесер (тесла), сечивица (просјек), чивињак (сврдло, бургија), коленике и дрвени чап, рашља са рудом. Мерне инструменте - винкле, терезије (равнило), висак, шестар - правили су код својих ковача у зимским месецима у Осату, где су клепали и оштрили секире, длета, сечивице, кесере, док су метални зидарски и столарски алат набављали у Земуну, са жигом бечких радњи.
Занат
Занат се преносио са оца на сина, са деде на унука, а учење се разликовало од других средина.
Мајстори шегрте нису смели тући нити малтретирати и то је било надалеко познато. Није било повлашћених, рецимо "дете овога или онога" учиће код неког пријатеља или познаника. Управо су Осаћани практиковали обрнути редослед, па су најбољи и најпознатији мајстори своју децу давали на учење код оних сасвим непознатих и за учење недовољно припремљених, "јер се занат очима краде", како су говорили - открио је аутор током истраживања.
Кућа Верољуба Лазовића из Алин Потока (на Златибору) / Фото Из књиге "Осаћани"
Реч је била - Закон
Осаћани су били познати као градитељи који нису потписивали уговоре, нити захтевали сведоке приликом погађања послова на страни. Занимљиво је сведочанство из новијег времена неимара и предузимача Јова Дивљаке:
У моје време реч је била закон. Све сам радио на реч, много пута без пара, али све је било поштено плаћено. Веровало се више у људе. Људи су били скромнији и поштенији, солидарнији, више су помагали један другом у невољи и у сличним ситуацијама...
ГЗС/ Новости, Д. Гагричић