су и саградили пловни багер за чишћење акумулације Хидроелектране „Међувршје”, на Западној Морави узводно од Чачка. Необична машина испловила је на језеро, обавила низ радних проба, али су за званично ступање на дужност неопходна одобрења Министарства пољопривреде и водопривреде и Завода за заштиту природе Србије.
– Имао сам велику жељу да наше језеро прогледа и зато, искључиво на основу сопствене замисли и воље, кренуо у ово. Овчар Бања и Међувршје нису на обали неког мора или Дунава, немамо искуства са решавањем оваквих невоља, дакле нема о нама ко други да мисли ако се сами не изборимо за чисто и бистро језеро – каже за „Политику” Душан Недељковић (56), власник „Еврошилда” и мозак иновације.
Посао је почет пре тачно три године, отада је уложено много труда и сопственог новца – више од 180.000 евра – и родила се машина каква се на светском тржишту продаје по десет пута вишој цени, зависно од прикључне опреме и терена где се обавља вађење муља.
– Представник финске фирме „Вотермејстр”, водеће у свету у овој области, питао ме је у Београду како сам дошао до пројекта машине, није веровао да нисам био у Финској, да не знам никога у њиховој компанији и да смо ми овде све скројили из наших, српских глава и од челика набављеног у чачанском „Атеник комерцу”, али уз помоћ интернета, разуме се. Финце је машина веома подсетила на амфибијски вишенаменски багер њихове компаније. На крају, прегледом целог фото-албума од првог дана послова на машини, и добивши објашњење да је све то српски ручни рад, човек је пружио руку, честитајући одушевљен.
Недељковић описује како је посао текао, од сумњичавог почетка.
– Радници у предузећу вртели су главама када је од њих затражено да склапају челичне елементе за ваздушне коморе јер нису могли знати какав ће, с таквим почетком, да буде завршетак. То је у ствари простор за ваздух који машину одржава на површини, да плута. Затим сам из Немачке увезао багер који смо исекли и искористили утоварну руку, а у Холандији купили хидраулични генератор, који даје притисак до 300 бара, и он је погон за све операције на машини. Поред ваздушних комора које га одржавају на води, „Чачак” има и челичне стабилизаторе који помажу током радова, да не би дошло до накретања и превртања машине, јер можемо да вадимо муљ и до дубине од седам метара уз помоћ муљне пумпе направљене специјално за овакве послове. Талог се усисава и транспортује кроз црево пречника 250 милиметара, све до жељеног одредишта, а најдаље 1.500 метара од машине.
Недељковић описује: „Не можете веровати колико је ту загонетки било, на које нема одговора у књигама”, додајући:
– Стотину дана било нам је потребно да бисмо утврдили идеалан број обртаја фрезера у минуту, тог великог ротационог ножа пречника 600 милиметара, који подиже муљ са дна. А то је било изузетно важно да се не би превише раскопао талог, јер би тада кроз пумпу и цевовод пролазила углавном вода.
Уколико нема дрвећа и великих препрека на дну, „Чачак” може да извади 900 кубика муља на сат, и тако ствара простор у језеру за прихват вишка воде која новијих година често прети, летећи поврх засутог језера, и плави Чачак, Краљево, Крушевац.
– Ова акумулација има веома стрме обале па муљ не можемо да одлажемо ту, одмах поред воде, што ствара додатне проблеме, али уз сарадњу са градским руководством наћи ће се решење. Наумио сам иначе да најпре очистимо стару градску плажу, а данашњи Чачани не знају да је то простор у близини сплава „Лантерна”, затим приобаља средњовековних манастира Никоље и Јовање на левој страни реке. Задовољан сам што имамо подршку градског руководства, јер ово је изузетно велики, важан подухват.
Власници приобалних колиба и кућица од Међувршја па узводно до Овчар Бање редом моле Недељковића да очисти талог испред њихових викендица. Али, уједно и он моли њих.
Недељковић поседује податке о садржају језерског муља, и они сведоче да су само два елемента на горњој граници концентрације (манган и хром) па депоновање таквог талога на обали не може учинити нове штете окружењу, него што већ морају да претрпе језерске рибе, а има их 18 врста.
Душан Недељковић је своје предузеће основао 1990. године, данас поседује велику флоту камиона за међународни транспорт са седиштем у Чачку.
Извор: Политика, Гвозден Оташевић