становништва и спречавања већих поремећаја на тржишту.
Ову су саопштили у петак из Министарства трговине и навели да та мера ступа на снагу данас, након објављивања у "Службеном гласнику", а важиће 30 дана. Уредбом, коју је Влада усвојила у четвртак, прописано је да максимална малопродајна цена за литар бензина европремијум БМБ 95 износи 171 динар, а за евродизел 179 динара.
- Ради спречавања евентуалних несташица дефинисано је да трговци нафтним дериватима не смеју да испоручују ове две врсте горива у количинама које су мање од просечних за последњих годину дана - објаснила је министарка Татјана Матић. - Изузев евродизела и европремијума БМБ 95, цене осталих деривата нису ограничене и слободно се формирају на тржишту.
Стручњаци, у разговору за "Новости", истичу да до проблема и негативног утицаја на малопродавце може доћи уколико сирова нафта настави скок на светском тржишту. Министарка Матић објашњава да је разлог за доношење Уредбе континуирани раст цена горива у претходном периоду, што је директно утицало на поскупљење осталих врста робе и услуга.
- Осим тога, на основу значајних индикатора и непредвидиве ситуације на светским берзама, очекује се даљи раст цена нафте и њених деривата - наводи Матићева. - Циљ је, осим спречавања даљег неконтролисаног поскупљења појединих врста горива, и очување животног стандарда становништва и спречавање већих поремећаја на домаћем тржишту.
Бора Татић, заменик председника Удружења приватних бензинских станица, каже да овог тренутка пумпаџије имају интереса да послују по овим ценама.
- Засад нико не ради са губитком, а како ће бити зависи од даљег кретања црног злата на берзама - објашњава Татић. - Ако сирова нафта поскупи онда ће морати да дође до неког договора између прерађивача, увозника трговаца на велико и мало.
И у Унији послодаваца Србије сматрају да до кризе снабдевања може доћи ако се настави скок цена црног злата на светском тржишту.
- Уколико поскупи нафта, рафинерије ће подићи цене, а пумпе не могу више да смањују марже, јер већ послују на минимуму и неће моћи да купују скупље гориво - објашњава Небојша Атанацковић, почасни председник УПС. - Њима би у тој ситуацији било исплативије да не раде. Ако цена нафте настави да расте, а ограничавају се само малопродајне цене, без фиксирања велепродајних, може доћи до кризе снабдевања.
Поједине земље у региону, како наводи, ограничавају цене деривата. У Европи има примера земаља које проблем високих цена горива решавају смањењем ПДВ или акциза. На српском тржишту, удео ових дажбина већи је од половине у малопродајној цени дизела и бензина. Србија има највеће укупне намете од свих земаља у региону за дизел и течни нафтни гас.
УПС решење проблема са високим ценама горива види у нижим акцизама уместо у ограничавању цена. Предложили су да се овај намет смањи на евродизел за транспортна предузећа. Удружење нафтних компанија Србије се залаже за снижавање акциза за нафтне деривате.
ГЗС/Новости