Dnevnik  - velika leva
close
banner-itembanner-itembanner-itembanner-item

Ивањичанин Саво већ осам година прави макете авиона

06/09/2020
image-gallery-item
Саво Милутиновић прави макете авиона, фото: РИНА
u vesti ispod slike krvave ruke
Ивањица – Саво Милутиновић (29) из Ивањице од раног детињства фасциниран је авионима, а своју љубав пре осам година претворио је у хоби.

Наоружан знањем које је пронашао на интернету, овај младић почео је да прави макете челичних птица које харају небом и није жалио ни новац, али ни време.

„Макете авиона се махом праве од дрвета или стиропора. Према нацрту се ручно, или ласерски режу делови који се касније склапају. Пре неког времена било је тешко пронаћи материјал, али сада је све много  доступније. Кад се сви делови споје, ставља се фолија и у авион уграђује мотор. Може бити на бензински или електро мотор, бажно је само да цео тај систем функционише“, прича Саво за РИНУ.

Ивањичанин је три године правио авионе и покушавао да их конструише тако да полете, али ипак све је било изалуд. Све макете завршавале би у крошњи оближњег дрвећа или разбијени у комаде на земљи. Ипак, Саво није одустајао, па се након вишегодишњег труда један његов авион винуо у небо. Његовој срећи није било краја.

Саво већ осам година прави авионе, фото: РИНА

„Сваки моделар мора бити спреман на те почетничке неуспехе. Много је чинилаца који морају да се поколопе, како би лет био успешан. Чак и ако авион први пут полети, сваки следећи пут  може да доживи крах. На нама је да увиђамо грешке и да покушамо да их исправимо, како би имали чиме да се поносимо“, прича Саво.

Највише је одушевљен борбеним авионима који су надлетали европско небо током Другог свтеског рата. Из његове креативне радионице до сада је изашло на стотине макета, али ипак само је једна омиљена и најдража од свих.

„Ради се о моделу „Пајпер кап“ из 1938. године, њега сам радио око шест месеци, коштао ме је неких 500 евра, али ја то не гледам јер кад бих кренуо све да рачунам, онда се не бих ни бавио моделарством. Израђен је од балзе и тополе, на њему је бензински мотор од 30 кубика и високорилац  је. Нису тешки за летење. Распон крила му је близу три метра“, рекао је овај младић из Ивањице.

Неке од својих модела прави и шест месеци, фото: РИНА

За полетање Савових авиона потребни су пре свега даљински и бензин који се сипа у мотор, али и пре свега повољне временске прилике. Лете на висини од 50 метара, јер само тако се види сва њихова чар и лепота. Ивањичанин пази на сваки детаљ, а у било који модел улаже пуно љубави и пажње.

Иако су овакви модели изузетно тражени у свету, Саво своје авионе прави искључиво за себе, јер у томе проналази своју личну сатисфакцију.

„До сада сам продао само један авион, и то по некој симболичној цени. За мене је осим полетања, јако важан тај сам процес прављења, у томе највише уживам. Моделе које направим ретко продајем, једино уколико баш неко наручи нешто специјално, ако бих могао да изађем у сусрет, онда бих направио“, каже моделар.

Прво се раде нацрти а онда креће склапање, фото: РИНА

Планира да се упусти у нове изазове, тако да ће његове веште руке направити још авиона спремних за лет, уз наду да ће их пратити добар ветар.

ГЗС/ РИНА

Ivanjicanin savo makete

Podeli

facebooktwitterpinterestredditlinkedinwhatsappvibertelegrammail

Dodaj komentar

Ime i prezime
Komentar
Dodaj linkclose

Dodaj sliku

image-gallery
1+1=

Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, šovinističke ili preteće poruke neće biti objavljeni. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne održavaju stavove Glasa Zapadne Srbije.

desna gif velika novinari

phone+381 60 5000 150, +381 032 347 001

locationŽupana Stracimira 9/1, Čačak

mailredakcija@glaszapadnesrbije.rs | cacakvideo@yahoo.com


Izdavač: Privredno društvo GZS doo Čačak.
Glavni i odgovorni urednik: Gvozden Nikolić.
Registar javnih glasila Republike Srbije broj: IN000143.


Izrada: DD Coding

© Glas Zapadne Srbije 2025. Sva prava zadržana.