Dnevnik  - velika leva
close
banner-itembanner-itembanner-itembanner-item

Tako blizu, a tako daleko: Umesto puta dugog 70 kilometara, od 1. maja Svilajnac i Jagodinu povezivaće most dugačak 200 metara

11/03/2024
image-gallery-item
Na mestu visećeg, niče novi most od čvrstih materjiala; Foto: GZS
u vesti ispod slike krvave ruke
Svilajnac - Svilajnačko selo Vojska koje se nalazi uz Veliku Moravu, sa drugom obalom reke ali

i opštinom Jagodina kojoj ta strana pripada, nešto više od pola veka povezivao je viseći most preko koga su osim pešaka mogli proći putnički automobili ali i trakotri i radne mašine.

Dragutin Stanojlović, meštanin Vojske seća se vremena kada je viseći most gradila Jugoslovenska Narodna Armija.

Dragutin Stanojlović, seća se kada je JNA gradila viseći most; Foto: GZS

„Most je montiran 1969. godine, a 1968. su urađeni piloni, odnosno noseći stubovi. Most je montirala vojska, garnizon JNA iz Smederevske Palanke i ćuprijski garnizon inženjeraca. Testiranje je izvršeno 1970. godine sa nekih 105 tona uz minimalnu istegljivost sajli. Tada je on bi ostvarno za primer. Nažalost, jedno jedino renoviranje koje je urađeno na tom mostu, urađeno je od strane Antikora iz Beograda 1984. godine, tako da je mnogo vremena prošlo od tada, a sve ostalo je bilo krpljenje”, rekao je Stanojlović i dodao da je most od vitalnog značaja za stanovnike njegovog sela.

„Veoma je bitan i ovaj ali i onaj stari most za meštane sela, iz prostog razloga, daleko smo i od Svilajnca, daleko smo i od Jagodine, još udaljeniji od Kragujevca. Jer da bi stigli na neku destinaciju treba nam najmanje pola sata, možda i sat, a ovako preko mosta Jagodina nam je blizu, Svilajnac tu i tamo, više kao trgovinski i upravni centar”, kazao je Dragutin.

Mnogi stanovnici ovog sela imaju svoje oranice na suprotnoj strani Velike Morave u opštini Jagodina, ali demontiranjem starog, visećeg mosta do njih moraju proći i po 50 kilometara.

„Morava je meandrirala mnogo puta i tragovi još uvek mogu da se vide. Tako da oko 560 hektara Vojštani imaju sa druge strane. Mnogi su otuđili svoju zemlju jer nemaju čime da pređu preko kako bi je obrađivali. Skela je odavno zapuštena i stoji prislonjena na obalu, neupotrebljiva”, ističe Dragutin i dodaje da samo malobrojni koji na svojim njivama imaju određene smeštajne kapacitete ili prostor u kojima mogu ostaviti radne mašine obrađuju svoju zemlju, te da je u najvećem slučaju ona data u arednu.

Katarina Ražnatović Delić, koordinatorka projekta; Foto: GZS

Prvobitna odluka je bila da se viseći most renovira i obnovi. Međutim, nakon obilaska utvrđeno je da se most mora srušiti, te da se mora zameniti novim.

„Viseći most je izgrađen krajem šezdesetih godina i bio je u prilično lošem stanju kada smo došli da radimo njegovu sanaciju. Prilikom pregleda mosta smo ustanovili da je on u jako lošem stanju i došlo se do zaključka da mora da se demontira i da se radi novi most. Odličeno ja da se gradi betonski most koji će da prihvati sve vrste vozila, sve vrste opterećenja. Most će imati šest stubova od čega su tri u vodi, pet raspona, dužine nekih 190 metara i širine malo više od osam metara, od toga je šest metara u dve kolovozne trake i pored toga pešačka staza i servisna staza”, kaže Katarina Ražnatović Delić, koordinatorka projekta.

I Žućo čeka novi most; foto: GZS

Ona je istakla da su od šest stubova koliko će držati ovaj most, do sada su izvedena četiri, dok se trenutno radi na podizanju petog koji se nalazi u matici reke, te se javljaju manji problemi sa vodom, a takođe je u izgradnji i temelj stuba broj četiri.

Prema njenim rečima reka Velika Morava je izuzetno nepredvidiva, bujična reka čije se kretanje ne može predviteti, te se na dnevnom nivou bora sa promenom vodostaja ali i samom maticom i njenim tokom.

Novi most biće gotov do 1. maja; Foto: GZS

„Stubovi koji su u vodi, njihov temelj se nalazi ispod dna korita reke tako da je napravljen nasip, urađene su talpe kojima se spuštamo ispod korita reke gde možemo da betoniramo temelj i onda posle da podižemo stub”, kazala je Ražnatović Delić i istakla da je rok za ozvođenje radova 1. maj tekuće godine.

Predsednik opštine Svilajnac, Predrag Milanović istakao je značaj izgradnje ovog mosta ne samo za selo Vojska već za čitavu opštinu Svilajnac.

Predsednik opštine Svilajnac, Predrag Milanović, Foto: GZS

„To nije most lokalni, samo za Vojsku nego za celu opštinu Svilajnac. Sto godina ovde nije izgradio novi most na Velikoj Moravi, pa možete da mislite koliko je to značajan projekat. I mislim da kada budemo to završili, uredili malo tu saobraćajnicu, da će to biti jedan novi ulaz i izlaz iz opštine Svilajnac. Na taj način otvorićemo verski turizam, jer tamo imamo četiri srednjovekovna manastira. Dozvolićemo da svi ljudi, deca na ekskurzijama uđu i sa te južne, niške strane”, rekao je Milanović.

Milanović je dodao da je u planu da se objavi tender za izgradnju još jednog mosta takođe preko Velike Morave u Svilajncu ali i za obilaznicu dugu 12,5 kilometara.

 

GZS

VESTI SVILAJNAC MOST VOSJKA JAGODINA PREDRAG MILANOVIC

Podeli

facebooktwitterpinterestredditlinkedinwhatsappvibertelegrammail

Dodaj komentar

Ime i prezime
Komentar
Dodaj linkclose

Dodaj sliku

image-gallery
1+1=

Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, šovinističke ili preteće poruke neće biti objavljeni. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne održavaju stavove Glasa Zapadne Srbije.

desna gif velika novinari

locationŽupana Stracimira 9/1, Čačak

mailredakcija@glaszapadnesrbije.rs | cacakvideo@yahoo.com


Izdavač: Privredno društvo GZS doo Čačak.
Glavni i odgovorni urednik: Gvozden Nikolić.
Registar javnih glasila Republike Srbije broj: IN000143.


Izrada: DD Coding

© Glas Zapadne Srbije 2025. Sva prava zadržana.