стигла у помоћ од Француза. Симболично је названа „Двоглава аждаја” и данас се чува у Железничком музеју, на Одељењу узаних пруга које се налази у Пожеги.
“Она има једну управљачницу, али два котла, што јој је омогућавало да се креће и кад би у рату била оштећена. Зато је и добила назив “Двоглава аждаја”. Служила је за допремење муниције од утврђења до бојишта и била од велике помоћи ратницима. Несметано се кретала у оба правца и никад није каснила”, каже Ивана Јовичић Ћурчић из Желзничког музеја за РИНУ.
„Данас су сачуване само две такве локомотиве у целом свету. Једна се налази у Дрездену, а друга код нас, зато има велики чак и међународни значај. Прошле године на обележавању стогодишњице од завршетка Великог рата, локомотива је из Пожеге отпремњена за Париз као један од симбола тог доба, а њена истријска вредност је изузетно велика”, рекла је Ивана.
Међутим, поред ове, у Пожеги се могу видети и друге локомотиве које су се међу првима возиле Србијом, а на шинама и дан данас поносно стоји “Краљ Милан”.
„То је прва парна локомотива изграђена на тлу Србије. Направљена је ручно у браварској радионици рудника Мајданпек 1882. године, а точкови и осовине су допремљени из Енглеске. Кретала се око 20 км на час и служила је за превоз руде. Била је изграђена још једна, коју су рудари назвали Нталија, али њој се изгубио сваки траг док је Краљ Милан сачуван”, изјавила је Ивана.
На узаној прузи чува се још један од светских раритета – локомотива “Рама” произведена 1873. године у Минхену, а која је довукла први свечани воз у Сарајево, али ту су и специфична кола четвртог разреда у ком се налазила само пећ и места за стајање.
Сваке године око 4000 посетила обилази ово Одељење узаних пруга
„Ово одељење у Пожеги сваке године бележи око 4000 посетилаца из земље и инстранстава. Љубитељи возова не остају имуни на све историјске експонате који се овде налазе, а врло чести гости су нам и ученици основних и средњих школа”, изјавила је Ивана Јовичић Ћурчић.
Железнички музеј основан је 01. фебруара 1950. године и следеће године слави јубилеј од 70 година постојања и може се похвалити великим фондом ретких екпоната, књига и великим фондом архивксе грађе, а у његовом склопу је и Музејско – туристичка железница “Шарганска осмица”.
РИНА
Dodaj sliku
Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, šovinističke ili preteće poruke neće biti objavljeni. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne održavaju stavove Glasa Zapadne Srbije.
Župana Stracimira 9/1, Čačak
redakcija@glaszapadnesrbije.rs | cacakvideo@yahoo.com
Izdavač: Privredno društvo GZS doo Čačak.
Glavni i odgovorni urednik: Gvozden Nikolić.
Registar javnih glasila Republike Srbije broj: IN000143.
Izrada: DD Coding
© Glas Zapadne Srbije 2025. Sva prava zadržana.