Едукација је организована уз подршку ресорних министарстава, Сталне конференције градова и општина, локалних самоуправа и Немачке организације за међународну сарадњу ГИЗ у оквиру пројекта „Енергетска ефикасност у јавним зградама“.
У Србији се троши шест пута више енергије него у Немачкој, а 40 одсто те потрошње одлази на грејање, електричну енергију и снабдевање топлом водом стамбених и јавних зграда, међу којима су школе и обданишта. Разлози за тако велику потрошњу су неодговарајућа топлотна изолација, застарели системи грејања и хлађења и припреме топле воде, али и губици енергије проузроковани неадекватним одржавањем и управљањем.
Примери најбоље праксе развијених европских земаља указују на изузетно важну улогу коју у постизању енергетске ефикасности има информисаност и стицање нових навика домара, директора, наставника, свих запослених и деце.
Управо са тим циљем, , ПKС је организовала програме обуке за домаре школа и вртића из 20 општина и градова широм Србије, а од овог пролећа отпочела је програм едукације за запослене у школама.
Мирослав Мандић, директор Основне школе Свети Сава, Фото: РИНА
Након домара,и директори школа као и наставници пролазе обуку о енергетској ефикасности. Према речима Мирослава Мандића, директора Основне школе Свети Сава, енергетска ефикасност у школи која је стара више од једног века је изузетно лоша, док је у новијој, десетогодишњој школи, ситуација доста боља.
“ Постоје објекти на којима се може уштетдети и на тај начин допринети енергетској ефикасности,заменити столарију и урадити узолацију,али за сваки овакав подухват неопходна су финансијска средства”, каже Мандић.
У више од 16 000 јавних зграда у Србији, као што су школе и обданишта, постоје велики потенцијали за уштеду енергије, и то не само кроз реконструкцију засновану на принципима енергетске ефикасности, већ и примену знања о одговарајућим начинима одржавања енергетски ефикасних система.
У оквиру Немачке развојне сарадње, Немачка организација за међународну сарадњу – ГИЗ од октобра 2015. године у Србији реализује пројекат „Енергетска ефикасност у јавним зградама“. Пројекат има за циљ повећање енергетске ефикасности у јавним зградама са фокусом на 6500 школа и вртића.
У оквиру овог пројекта, између осталог, израђене су Национална типологија школа и Национална типологија вртића. У Националној типологији школа изнети су подаци до којих је дошао тим Београдског Универзитета након прикупљања и анализе података за неколико хиљада школа у Србији. Узимајући у обзир њихову старост, начин градње, величину, површину, врсту прозора, изолацију и многе друге чињенице, Национална типологија школа описује пресек стварног и идеалног стање школских зграда из угла енергетске ефикасности. Такође, сврставајући их у категорије, на врло конкретан начин указује које мере реконструкције у циљу постизања енергетске ефикасности је најбоље предузети и тиме даје основу за доношење одлуке које школе, када и како реновирати.
Срђан Бошковић, енергетски менаџер града Чачка, Фото; РИНА
Срђан Бошковић, енергетски менаџер града Чачка каже да је циљ обуке да се побољша свест не само домара, већ и директора и наставника у школама.
“ Неопхпдно је прећи на енергенте који су еколошки прихватљивији,данас се школе најчешће греју на лож уље и угаљ и домари могу утицати да се смање трошкови, нпр. штедним сијалицама”, каже Бошковић.
Поред улагања у енергетски ефикасне реконструктивне мере, значајан фактор енергетске ефикасности је знање. Да би се улагања исплатила ваеома је важно да они који одржавају инфраструктуру, њоме управљају или је користе, познају и примењују могућности за уштеду енергије.
Управо с тим циљем, након обука за домаре домаре школа и вртића из 20 општина и градова широм Србије, Привредна комора Србије, уз подршку ГИЗ-а, ресорних министарстава, Сталне конференције градова и општина и локалних самоуправа, организује програм едукације на тему енергетске ефикасности за запослене у школама.
Једнодневне пилот обука за директоре и наставнике одржане су током фебруара у Kраљеву, Нишу и Панчеву. Пилот обукама обухваћено је 18 основних и средњих школа са територије ових градова. Након пробног периода, због великог интересовања, обуке су поново одржане у Нишу и Kраљеву, а током априла одржавају се у Чачку и Београду (10.априла), Апатину и Новом Пазару (11.априла), Прибоју (16.априла) и Kрагујевцу (17. и 18.априла).
Горана Танасковић, РПК Краљево, руководилац ОЈ Чачак
Циљ обука је да се унапреде знања и способности, али и промене навике, запослених у образовању у области енергетске ефикасности и тиме обезбеди примена кључних механизама рационалне употребе енергије у пракси, каже Горана Танасковић из ПКС.
“ Школе у Србији јесу старе и губи се на енергетској ефикасности, ипак су директори школа ти који одлучују где ће се и за шта средства утрошити. Постоје фондови који раде на додели средстава за енергетску ефикасност и план нам је да у наредном периоду, ПКС и град Чачак помогну да школе и предшколске установе прикупе неопходну документацију и конкуришу за средства”, каже Горана Танасковић.
Да би се полазницима пружило што више информација и примењивих идеја за рационално коришћење и уштеду енергије, у програм обуке укључена су и веома конкретна упутства - од тога како се правилно проветрава учионица, до тога колико се може уштедети ако се на крају дана искључе сви извори енергије као што су осветљење и компјутери.
РИНА, ГЗС