Ovogodišnje 32. izdanje Memorijala Nadežde Petrović (Memorijal Sonje S.) - dve heroine u jednom nazivu 


Vreme danas prolećno, bez kiše              Milune do pobede - Povratak FK „Borac” na stare staze, Vučić: Čačak treba da dobije stadion              Mala matura od 17. do 19.juna             

 
Ovogodišnje 32. izdanje Memorijala Nadežde Petrović (Memorijal Sonje S.) - dve heroine u jednom nazivu
Trenutno na sajtu: 367       |       Podeli:
15.05.2024 | 0 коментар(а)



Čačak - Naziv 32. izdanja Memorijala Nadežde Petrović (Memorijal Sonje S.) odnosi se na dve značajne žene rođene u Čačku,
Foto: Jovan Nikolić

ključne umetnice u svojoj oblasti u istoriji Jugoslavije. Prva je Nadežda Petrović (1873–1915), jedna od najznačajnijih ekspresonista, impresionista i fovista iz regiona, a druga je legendarna glumica Sonja Savić (1961–2008).

„Da se na početku osvrnemo na prošlost, na kraj pedesetih i polovinu šezdesetih godina prošlog veka, na period jednih povoljnih političkih i ekonomskih prilika i težnju ka jednoj postepenoj decentralizaciji kulture. To je period kada u Srbiji u kulturnom životu dolazi do krupnih pomaka. Naime, u velikim centrima, tadašnje države, pre svega u Beogradu, Zagrebu, Ljubljani kulturni život dobija na intenzitetu, a pored brojnih programa ustanovljavaju se i likovne manifestacije i institucije jugoslovenskog karaktera. Jedna od prvih je Memorijal Nadežde Petrović 1960. godine, a godinu nakon toga osnovana je i Umetnička Galerija Nadežda Petrović. U predgovoru kataloga 11. Memorijala Mihailo Bošnjaković, tadašnji kustos Umetničke Galerije, pored ostalog navodi `Grad Čačak iskazuje ambicioznu nameru da kroz memorijalne institucije u isto vreme promoviše savremeno likovno stvaralaštvo i čuva uspomenu na stvaralačku i herojsku pojavu svoje sugrađanke Nadežde Petrović”, rekao je Branko Ćalović, direktor Galerije.

Direktor Galerije Branko Ćalović, foto: Jovan Nikolić

Posvećenost i kontinuitet podrške Memorijalu od strane grada Čačka koji traje duže od 60 godina.

Pomoćnik gradonačelnika za oblast društvenih delatnosti Miroslav Petković istakao je da svi umetnici koji su izlagali u okviru Memorijala su naišli i na gostoprimstvo i na vrhunski profesionalizam zaposlenik u Galeriji.
„Ono što je posebno važno da su uvek imali potpunu slobodu umetničkog izraza na svojim izložbama. Nikada nije bilo nikakvih problema, nikakvih zabrana i na to smo posebno ponosni. Mislim da je u kulturu grada Čačka u prethodnih nekoliko godina mnogo uloženo, to smo najbolje pokazali i prošle godine kada smo bili prva Nacionalna prestonica kulture. Kažu da slikari sa 12 boja naprave ili remek delo, ili upropaste platno, a ovo je zaista prilika da istaknem da ste vi ovde u Galeriji svojim odnosom prema radu i svim onim što ste priredili za naše sugrađane kroz svakodnevno delovanje, a pogotovo kroz Memorijale Nadežde Petrović postavili ustanovu na jedno visoko mesto i svakako jedno od najznačajnijih kulturnih ustanova u RS”, kazao je Petković.

Pomoćnik gradonačelnika za oblast društvenih delatnosti Miroslav Petković, foto: Jovan Nikolić 

On je istakao da velikoj Nadeždi, Čačak nikada neće moći da se oduži. „Pored toga što imamo vrtić koji nosi njeno ime, ulicu, Udruženje poslovnih žena, mi ćmo uskoro na prelepom Gradskom šetalištu čiji radovi su pri kraju otvoriti i Trg Nadežde Petrović gde se nalazi njen spomenik. Nadežda je uvek bila i biće neko ko okuplja, ne samo umetnike, već zaista sve ljubitelje ovog grada i umetnosti u Srbiji”, rekao je Petković.

Selektorka 32. Memorijala Nadežde Petrović Zdenka Badovinac rekla je da joj je zanimljivo bilo raditi na izložbi, koja iako ima veliku tradiciju, nije potpuno definisana u smislu velikog potencijala koji ima. „Tu mi je bio veliki izazavo kako razmišljati o nekom bijanalu, u malom kontekstu, koji ima značajne referense i to sam pokušava povezati u enigmatičnom naslovu ovogodišnjeg izdanja”, rekla je Badovinac.

Selektorka 32. Memorijala Nadežde Petrović Zdenka Badovinac, foto: Jovan Nikolić 

Ona je rekla da pre nego što je počela raditi na izložbi nikada nije posetila Čačak i prve informacije je dobile preko Vikipedije.
„Gledala sam ko je sve rođen u Čačku i vidim da pored Nadežde Petrović nađem i Sonju Savić koja je za moju generaciju bila top jugoslovenska glumica nešto svetsko. Odmah me je to podstaklo da to treba da se poveže i tako sam došla na ideju da postavim feministički momenat izložbe, jer mislim da ono što sam pročitala na Vikipediji, barem meni se tako činilo, najznačajnije ličnosti na području kulture iz Čačka bile žene”, rekla je Badovinac.

Naziv 32. izdanja Memorijala Nadežde Petrović (Memorijal Sonje S.), prema rečima selektorke ona je na postojeći naziv dodala Memorijal Sonje S.

„Zašto nije Savić? Zato što to nije izložba o Sonji Savić, već je ona inspirisana njenom ličnošću i veličinom, ne samo kao glumicom nego i kao aktivistkinjom i svim tim što je ona značila ne samo za srpsku scenu, ona je dolazila i u Ljubljani i bila je ikona. Bilo je bitno da se ona uključi u narativ izložbe a d anije biografska priča prisutna nego da se digne na neki generalni nivo. Žena u kontekstu koji nije lagan već očekuje neku borbu. Ja smatram da su i Nadežda i Sonja bile žene borci. Uvek su se borila sa težinom svoje okoline istorijskog momenta, rata”, rekla je Badovinac.

Njena velika želja je da pored 27 umetnika uključi i fotografije Nadežde Petrović koja je bila fotograf u balkanskim ratovima i bila medicinska sestra. „Ta pozicija je zanimljiva da se na nju fokusiramo, ne u smislu razmišljanja o ratu i da brinemo o drugima.”

Radovi će biti postavljeni na tri mesta u Galeriji „Nadežde Petrović, „Risim” i Etnografskom muzeju.

Inače, Zdenka Badovinac je kustoskinja i autorka, a od 1993. do 2020. godine bila je i direktorka Moderne galerije u Ljubljani, koja je od 2011. podeljena na dve celine na dve lokacije – Muzej moderne umetnosti i Muzej savremene umetnosti Metelkova. Od 2022. do 2023. godine bila je direktorka Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu (MSU). Trenutno radi kao nezavisni kustos, autor i međunarodni konsultant.
Badovinac se u svom radu bavi istorizacijom istočnoevropskih umetničkih vrednosti u savremenoj umetnosti u međunarodnim okvirima i kroz institucije. Njene najnovije knjige su Unannounced Voices: Curatorial Practice and Changing Institutions (Sternberg Press / Thoughts on Curating), 2022 i Comradeship: Curating, Art, and Politics in Post-Socialist Europe (Independent Curators International (ICI), Njujork, 2019.
Jedna je članica i osnivača L’Internationale, konfederacije sedam modernih i savremenih evropskih umetničkih institucija.

Predsednik CIMAM-a, Međunarodnog komiteta za muzeje i kolekcije moderne umetnosti, 2010-2013.
Godine 2020. Zdenka Badovinac je dobila nagradu Igor Zabel za kulturu i teoriju.

Spisak umetnika – učesnika 32. Memorijala Nadežde Petrović

1. Andrej Škufca
2. Anton Kats
3. Bojan Stojčić
4. Božena Končić Badurina
5. Vladan Jeremić
6. Vokalno kustoski sindrom (kolektiv)
7. Gregor Mobius (Goran Đorđević)
8. Darinka Pop Mitić
9. Dejan Marković
10. Driton Selmani
11. Đejmi Hadrović
12. Elvisey Pisica
13. Efemerne konfesije (kolektiv)
14. Željko Beljan
15. Maja Smrekar
16. Mahdi Baraghithi
17. Milica Rakić
18. Natalija Vujošević
19. Neka Tomšič
20. Nika Autor
21. Rena Radle
22. Sanja Anđelković
23. Sezgin Bojnik
24. Tavfik Rada
25. Tara Langford
26. Hristina Ivanoska
27. Walid Raad

 

GZS

 




PODELI:








Пошаљите ову вест Вашим пријатељима!
ovde slika


vesti galerija memorijal

Оставите коментар

Коментари који садрже псовке, увредљиве, вулгарне, шовинистичке или претеће поруке неће бити објављени. Мишљења изнешена у коментарима су приватно мишљење аутора коментара и не одржавају ставове Гласа Западне Србије.

Ваше име:
Ваш коментар:

Спам заштита:

 

Коментари посетилаца (0)

Вест нема коментара.
Будите први који ће коментарисати ову вест!


 















 


 

© Глас Западне Србије
Жупана Страцимира 9/1, Чачаk
032 347 001
redakcija@glaszapadnesrbije.rs

Импресум

Статистика сајта:
Прес: 161.228.992 посета
Тренутно на сајту: 366 посетилац(a)