из времена њеног првог увођења на балканским рутама. Сталну поставку чине стара железничка станица, магацински депо, вага, окретница, четири станична колосека са десет различитих парних локомотива и свака од њих има своју историјску причу.
Заједно са српским војницима, Солунски фронт прошла је и парна локомотива, која је током Великог рата стигла у помоћ од Француза. Симболично је названа „Двоглава аждаја” и данас се чува у Железничком музеју, на Одељењу узаних пруга.
фото: ГЗС
„Она има једну управљачницу, али два котла, што јој је омогућавало да се креће и кад би у рату била оштећена. Зато је и добила назив ’Двоглава аждаја’. Служила је за допремење муниције од утврђења до бојишта и била од велике помоћи ратницима. Несметано се кретала у оба правца и никад није каснила”, каже Ивана Јовичић Ћурчић из Железничког музеја.
Ова парна локомотива произведена је 1916. у Филаделфији, по наруџби француских власти и могла је да развије брзину од 12 километара на час. Након рата, појавила се 1941. у руднику Косталац, где је превозила руду од старе јаме до Дунава, а затим је стигла у Пожегу.
„Данас су сачуване само две такве локомотиве у целом свету. Једна се налази у Дрездену, а друга код нас, зато има велики чак и међународни значај. Претпрошле године на обележавању стогодишњице од завршетка Великог рата, локомотива је из Пожеге отпремљена за Париз као један од симбола тог доба, а њена истријска вредност је изузетно велика”, рекла је Ивана.
Међутим, поред ове, у Пожеги се могу видети и друге локомотиве које су се међу првима возиле Србијом, а на шинама и дан данас поносно стоји „Краљ Милан”.
„То је прва парна локомотива изграђена на тлу Србије. Направљена је ручно у браварској радионици рудника Мајданпек 1882, а точкови и осовине су допремљени из Енглеске. Кретала се брзином од око 20 километара на час и служила је за превоз руде. Била је изграђена још једна, коју су рудари назвали Наталија, али њој се изгубио сваки траг док је ’Краљ Милан’ сачуван”, изјавила је Ивана.
фото: ГЗС
На узаној прузи чува се још један од светских раритета – локомотива „Рама” произведена 1873. у Минхену, а која је довукла први свечани воз у Сарајево, али ту су и специфична кола четвртог разреда у ком се налазила само пећ и места за стајање.
„Ово одељење у Пожеги сваке године бележи око 4.000 посетилаца из земље и инстранстава. Љубитељи возова не остају имуни на све историјске експонате који се овде налазе, а врло чести гости су нам и ученици основних и средњих школа”, изјавила је Ивана Јовичић Ћурчић.
фото: ГЗС
Железнички музеј основан је 1. фебруара 1950. и може се похвалити великим фондом ретких експоната, књига и великим фондом архивксе грађе.
Глас западне Србије
Dodaj sliku
Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, šovinističke ili preteće poruke neće biti objavljeni. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne održavaju stavove Glasa Zapadne Srbije.
Župana Stracimira 9/1, Čačak
redakcija@glaszapadnesrbije.rs | cacakvideo@yahoo.com
Izdavač: Privredno društvo GZS doo Čačak.
Glavni i odgovorni urednik: Gvozden Nikolić.
Registar javnih glasila Republike Srbije broj: IN000143.
Izrada: DD Coding
© Glas Zapadne Srbije 2025. Sva prava zadržana.