Глас Западне Србије
Адреса: Жупана Страцимира 9/1, 32 000 Чачак
Телефони:060 5000 150, 032 347 001 redakcija@glaszapadnesrbije.rs
„Орао” пао кад је остао без уља
04.09.2014 | 0 коментар(а)
Чачак - Војни авион срушио се 15. новембра 2013. године у Мрчајевце услед квара у току лета, тужилац
Авион
у Мрчајевцима, непосредно после пада,
Фото: Г. Оташевић
закључио
да нема основа за кривични поступак.
Заменик вишег јавног тужиоца у Чачку,
Драган Калаба, закључио је случај пада
војног авиона „орао” Ј – 22 утврдивши
да нема основа за покретање кривичног
поступка против било ког лица. Он је,
пошто се ваздухоплов срушио у атар
Мрчајеваца 15. новембра прошле године,
обавио увиђај и наредио да комисија ВС
утврди околности и разлоге пада, а сада
прихватио налаз команде Ваздухопловства
и ПВО Војске РС по коме „у јединицама
и установама ВиПВО нема одговорних лица
за настанак удеса”.
Војне
комисије за основно и допунско испитивање
удеса закључиле су да је основни узрок
био губитак притиска у основном и
командном хидрауличком систему који
је вероватно настао слабљењем цевних
спојева (цеви, цревоводи, разводници),
али није било могуће наћи поуздане
материјалне доказе који би поткрепили
то. Другостепени узроци удеса јесу
попречно – смерне осцилације структуре
авиона настале због зазора у командама.
Материјална штета услед уништења авиона
и опреме износи 211,60 милиона динара.
Током
испитивања удеса утврђено је да је
„орао”, којим је пилотирао мајор Иван
Пантић, командант 241. ЛБАЕ, узлетао са
аеродрома у Лађевцима у 12.15 сати, и био
је исправан за лет. Тај пробни лет током
којег је дошло до удеса извршен је у
циљу провере управљивости и стабилности
авиона, након појаве изражених попречно
– смерних осцилација у претходна три
пробна лета.
Провера
понашања ваздухоплова извршена је на
висинама од 1.500 до 4.400 метара, а маневарски
лет – оштри заокрет, полупревртање,
борбени заокрет, превртање, петља,
имелман, ваљци и леђни лет – на висинама
од 100 до 2.000 метара. После завршене пробе
пилот је у 12:33,51 од контроле лета у
Лађевцима затражио одобрење за слетање,
укључио се у школски круг за приземљење,
одузео снагу оба мотора и извукао
ваздушне кочнице ради смањења брзине.
Након 15 секунди пилот потврђује контроли
трећи заокрет и при брзини од 450 километара
на сат пребацује прекидач „закрилца –
преткрилца” на положај извучено, али
тада се у авиону активира звучни сигнал
отказа.
На
манометрима притиска хидроуља и у
основном и у командном систему пилот
уочава притисак од свега 50 – 60 бара и
пребацује ручицу стајног трапа у положај
„на доле”, у намери да одбрави ноге
трапа. Мајор је поновио поступак извлачења
точкова али опет без учинка, јер је
притисак у оба хидрауличка система врло
брзо пао на „0 бара”, а за то време
повећали су се и нагиб авиона и угао
понирања.
Мајор
је тада, да би смањио десни нагиб, померао
пилотску палицу улево, али ваздухоплов
није реаговао. У 12:35:07 пилот је јавио да
нема контролу над авионом и да га напушта
избацивим седиштем. Катапултирање је
извршено на висини од око 430 метара после
чега је авион наставио да лети још осам
секунди, односно 850 метара, и срушио се
на само десетину метара од последње
куће у засеоку Љајићи. Пилот се приземљио
на око 1.100 метара од места удара
ваздухоплова о тле, и приликом напуштања
авиона задобио је тешке телесне повреде
у виду напрснућа два грудна пршљена.
Тројица
пилота очевидаца, који су током овог
лета били на различитим позицијама,
изјавили су да се иза авиона повремено
појављивао светлосиви траг при уласку
у вертикалне еволуције, као и црни густи
дим иза мотора у трајању око једне
секунде у различитим фазама лета. То
наводи на закључак да је ваздухоплов у
току лета постепено губио одређени
флуид, односно да је долазило до губитка
хидроуља у задњем делу трупа, које је
повремено сагоревало у издувном млазу.
Војни
стручњаци који су испитивали остатке
авиона утврдили су да су оба црева
потисног вода, пречника 6 милиметара
(основни и командни хидросистем, притисак
206 бара) била свучена са прикључка. На
основу тога претпостављају да је, због
повремено појачаних вибрација, дошло
до слабљења везе црева на споју са чауром
и до свлачења. Али, по њиховој оцени, до
свлачења црева могло је да дође и због
сагоревања након удара авиона у земљу,
или у току подизања остатака летилице
и преношења на аеродром у Лађевцима.
Коментари који садрже псовке, увредљиве, вулгарне, шовинистичке или претеће поруке неће бити објављени. Мишљења изнешена у коментарима су приватно мишљење аутора коментара и не одржавају ставове Гласа Западне Србије.
Коментари посетилаца
(0)
Вест нема коментара. Будите први који ће коментарисати ову вест!